زنبورستان - پرورش زنبورعسل و زنبورداری

نکات کاربردی و عملی در زنبورداری، پرورش زنبورعسل و مدیریت زنبورستان

مطالعه اقتصادی زنبورداری در ایران

شما بگید، کِی شده ازتون چیزی بخوام و توش نه بیارید؟!

یعنی اگه الان بگم لطف کنید و چند دقیقه‌ وقت بگذارید و این پرسشنامه رو تکمیل کنید میگید نه؟! 😃😍

اگه میگید هم یواش بگید که دلم نشکنه.۱🙈

توی این پرسشنامه از شما نام و نشانی نخواستیم که راحت باشید و در یک کلام مث همیشه دل بدین.

هدفمون هم اینه که یه مبنایی بگذاریم برای فعالیت اقتصادی.🌱🌱

ازتون ممنونم، خیلی زیاد

از اینجا وارد بشید:

https://survey.porsline.ir/s/BrdlMBJh

+ نوشته شده در  دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ساعت 13:24  توسط مهدی اخوان مقدم  | 

ویدیوی آموزش تخصصی پرورش ملکه زنبور عسل

من توی این چند سال اخیر از کارم خیلی طرفدار اصلاح ملکه های زنبورستان توسط خود زنبوردار شدم. این اصلاح می تونه دست کم به سه شکل باشه، ملکه هایی با منشا خوب تهیه بشه، بعد ارتقا داده بشه. ملکه های خوبِ خودِ زنبورستان انتخاب و بعد تکثیر بشن. یا این که ملکه های خوبِ زنبورستان و ملکه هایی که از بیرون تهیه میشن، تلاقی داده بشن و ازشون تکثیر بشه. در هر صورت تمام این ها به این دانش نیاز داره که چطور یک ملکه ی با کیفیت پرورش بدیم که یک تا دوسال توی کندو با قدرت بمونه و زنبورستانمون رو آباد کنه.

چند مورد رو قبلا توضیح دادم، مثلا شیوه ی غلطی که بعضی از زنبورداران دارند که از کندوهایی تکثیر رو انجام میدن که شاخون دارند! نه کندوهایی که شاخون نزدند و آرام و قوی یک گوشه ی زنبورستان افتاده بودند! چاره چیه؟ اینه که زنبوردار نه تنها بلد باشه که از کدوم کندوها تکثیر کنه، بلکه بلد باشه که چطور ملکه هایی با کیفیت عالی و بهینه پرورش بده. چه می خواین برای خودتون ملکه پرورش بدین، و چه می خواین برای پرورش و فروش ملکه یک برنامه ی خوب بریزید، می تونید توی وبیناری که طراحی کردم ثبت نام کنید و از بهار سالی که پیش رو داریم کار رو شروع کنید.

این وبینار برگزار شده و هم اکنون یک فیلم آموزشی کامل با موضوع پرورش ملکه زنبور عسل به مدت 6 ساعت و 20 دقیقه در اختیار شما قرار داره. می تونید این ویدیو رو به همراه اسلایدهای پاورپوینت ارائه شده در زمان کلاس در لینک زیر ببینید:

https://eseminar.tv/wb20246

بقیه وبینارها، کلاس ها و ویدیوهای آموزشی من، شامل زمستان گذرانی زنبورعسل، مدیریت زنبورستان در فصل بهار و بقیه ی مطالب آموزشی رو در لینک زیر ببینید:

https://akhavanmahdi.ir/webinars

کلاس آموزشی پرورش ملکه زنبور عسل

 


برچسب‌ها: پرورش ملکه زنبور عسل, زنبورداری, زنبورستان, پیوند ملکه
+ نوشته شده در  جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ساعت 15:58  توسط مهدی اخوان مقدم  | 

(ویدیوی آموزش تخصصی) مدیریت حرفه ای زنبورستان از تحریک بهاره تا برداشت عسل

خیلیا از من می پرسن توی بهار از کجا شروع کنیم؟ چطوری زنبورهامون رو پیش ببریم؟ چطوری بچه بگیریم که کمترین وقت رو تلف کرده باشیم؟ چطوری در شرایط مختلف طبق بدیم؟ از کی تغذیه رو شروع کنیم و چطوری پیش ببریم؟ و سوالاتی از این قبیل ...

حقیقتش اینه که فرمول واحدی وجود نداره تا بتونه به همه ی این سوال ها یه پاسخ درست و درمون بده. از طرفی اگر زنبوردار نتونه به رشد کندوهاش پاسخ درست و به موقعی بده از همه چیز جا می مونه، و زمان رو از دست میده، این دوماه رو که از دست بده، انگار یک سال رو از دست داده. یک زنبوردار حرفه ای همیشه نیاز به جمعیت خوب و سالم داره، چه زمستان، چه بهار، چه تابستان. یه زنبوردار زرنگ باید یه جعبه ابزار از روش های مختلف داشته باشه تا بتونه ازشون توی پیش بردن کلنی هاش برای رسیدن به جمعیت حداکثری استفاده بکنه. ان شالله توی وبینار پیش رو بخش های اصلی جعبه ابزار خودم رو با شما به اشتراک می گذارم تا بتونید بسته به شرایط و خصوصیات زنبورستان خودتون از هر کدومش که خواستید استفاده بکنید. سرفصل های کلی این وبینار شامل مباحث زیر میشه:

  • مقدمه ای بر چرخه سالانه ی کندو

  • گریزی بر شروع بهاره در کلنی های طبیعی، شروع بهاره در زنبورستان های تجاری

  • سرمازدگی، عوامل و پیشگیری های لازم

  • جمعیت سازی و روش های اضافه کردن قاب و طبق در بهار

  • بچه گیری

  • بازدید بهاره

  • تغذیه در بهار، بایدها و نبایدها

  • بیماری ها و آفات خسارت زا در آغاز فصل (کنه واروا، نوزما، لوک، سمپاشی)

اگر علاقمند به شرکت توی این وبینار هستید می تونید اطلاعات بیشتر رو توی لینک زیر مطالعه کنید (امروز که این وبینار برگزار شده، اما چهار و نیم ساعت ویدیوی کامل وبینار از طریق همین لینک در اختیار شماست):

https://eseminar.tv/wb17027

لیست بقیه وبینارها هم توی این لینک قرار داده شده:

https://akhavanmahdi.ir/webinars

مدیریت حرفه ای زنبورستان از تحریک بهاره تا برداشت عسل

در پرورش زنبورعسل حرفه ای شوید!


برچسب‌ها: زنبور عسل, زنبورداری, زنبورستان, آموزش زنبورداری
+ نوشته شده در  جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۹ساعت 21:16  توسط مهدی اخوان مقدم  | 

فیلم های زنبورداری (شماره 13):

موضوع ویدیو: چند کلمه ای درباره ی عسل

لینک ویدیو در سایت آپارات: روی عنوان چند کلمه ای درباره عسل کلیک کنید یا لینک https://www.aparat.com/v/lMshV  را کپی و در مرورگر خود اجرا کنید.

لینک ویدیو در سایت یوتیوب: روی عنوان چند کلمه ای درباره عسل کلیک کنید یا لینک https://youtu.be/eZcTrEJPlMk را کپی و در مرورگر خود اجرا کنید.

زمان:  6 دقیقه و 24 ثانیه

حجم*: حداکثر 109 و حداقل 6 مگابایت


* کیفیت پخش و حجم ویدیو از داخل صفحه نمایش سایت آپارات قابل تنظیم است.


ویدیویی که می بینید بخشی از چند ساعت گفت و گو با گروهی مستندساز به سرپرستی آقای حمیدرضا پورجمال بود که ایشون زحمت کشیدن و قبل از اینکه مستند برای نمایش در تلویزیون آماده بشه، این رو تدوین کردند و برام ارسال کردن. در این ویدیو در مورد بازار عسل، وضعیت تقلب و نحوه مواجهه باهاش و تجربیات خودم درباره عسل صحبت می کنم.


برچسب‌ها: عسل, عسل طبیعی, صادرات عسل, زنبورداری
+ نوشته شده در  جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ساعت 18:50  توسط مهدی اخوان مقدم  | 

ویدیوی وبینارهای من:

سلام

ان شالله بنا دارم بجز وبینار زمستانگذرانی دو وبینار دیگه هم با موضوعات چالش برانگیز در فصل بهار برگزار کنم. لینکش رو زیر همین پست قرار میدم.

در صورتی که در وبینار "مدیریت زمستانگذرانی کلنی های زنبورعسل" شرکت نکردین و تمایل دارین اسلایدها و فیلم وبینار رو ببینید می تونید از همین جا وارد صفحه وبینار بشید و فیلم رو تهیه بکنید.

https://eseminar.tv/wb16300


برچسب‌ها: اطلاع رسانی, کلاس زنبورداری, دوره آموزشی زنبورداری, کلاس مجازی
+ نوشته شده در  یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ساعت 17:24  توسط مهدی اخوان مقدم  | 

مطالب قدیمی‌تر